CONSILIERUL FANTOMĂ

24 iunie 2020

Stelian Negrea

În plină criză sanitară, când oamenii ieșeau pe semnătură din case, compania statului UNIFARM făcea achiziții pe bandă rulantă de măști, mănuși și combinezoane, majoritatea chinezești.

Achizițiile netransparente și cumpărate la costuri enorme sunt anchetate acum de DNA, care l-a pus acuzat ieri pe fostul șef al UNIFARM, Adrian Ionel, că a cerut mită ca să cumpere echipamente de la o firmă.

În vârful pandemiei, Ionel îl avea drept consilier onorific pe Bogdan Micu, pus să se ocupe de achizițiile de echipamente medicale din China. Micu e dator vândut de mai mulți ani unui concern chinezesc cu afaceri în energie. Le datorează chinezilor peste 5 milioane de euro.

Până la 35 de ani, Micu a colecționat companii. A fost implicat în aproape 30 de afaceri, unele cu probleme financiare. În timpul liber era activist de mediu.

Apoi a început să colecționeze funcții publice.

Micu este și consilier cu jumătate de normă și al ministrului mediului unde se ocupă de programul Sumal 2 pentru monitorizarea tăierilor de lemn, după ce anterior pusese pe picioare aplicația Inspectorul Pădurii.

Bogdan Micu susține că a devenit consultant pentru achizițiile Unifarm după ce ”a avut norocul să ajungă la premierul Orban printr-o recomandare”.

În alte ocazii, Micu este prezentat drept consilier onorofic al premierului, deși într-un răspuns pentru DiscoverProject, Guvernul susține că Micu n-a avut niciodată o astfel de calitate. Bogdan Micu n-a dorit să răspundă întrebărilor noastre pe această temă.

Este deci “consilierul-fantomă”.

Ce a făcut totuși la UNIFARM, l-am întrebat? N-a răspuns. Nu a răspuns de altfel la nici o întrebare legată de semnele de dubiile privind achizițiile acestei companii de stat al căror consilier s-a lăudat că este.

Compania de stat UNIFARM a fost unul dintre pilonii principali în lupta din ultimele trei luni cu noul coronavirus. Achizițiile de sute de milioane de lei ale acestei companii au fost extrem de opace: nu sunt publicate nici un fel de date oficiale legate de volumul și valoarea achizițiilor făcute. Din acest motiv numeroase scandaluri au însoțit aceste achiziții.

”La sesizarea unor jucători din piață care au reclamat faptul că, tot procesul de achiziție de la Unifarm, a fost extrem de netransparent fiind favorizate anumite companii în dauna altora, DNA a deschis o investigație în care au fost cerute date de la Ministerul Sănătății, fiind audiate și o serie de oficiali ai acestui minister”, susțin surse guvernamentale.  Ieri, DNA l-a acuzat de luare de mită pe Adrian Ionel, până de curând șeful UNIFARM.

Chestionată de o săptămână de DiscoverProject în privința unei anchete legate de achizițiile UNIFARM, DNA nu ne-a oferit un răspuns. Până ieri când ne-a remis comunicatul de presă în care anunță că l-a pus sub control judiciar pe Adrian Ionel.

Unifarm a refuzat constant să ofere răspunsuri DiscoverProject legate de volumul și valoarea achizițiilor de echipamente medicale făcute pe timpul pandemiei însă încearcă să se prevaleze la nivel legislativ de faptul că nu ar fi autoritate contractantă motiv pentru care nu ar fi avut obligația legală să încheie proceduri transparente de achiziții.

Autoritatea Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) arată într-un răspuns către Unifarm tocmai contrariul că este autoritate contractantă și că ar fi trebuie să facă achiziții publice transparente:”Prin urmare apreciem că CN UNIFARM SA a fost înființată pentru a satisfice nevoi de interes general, fiind îndeplinite toate cele trei condiții prevăzute de art 4. Alin. 2, din Legea 98/2016 din care rezultă calitatea de autoritate contractantă a acesteia”

Guvernul: nu a fost niciodată consilierul premierului

Deoarece se recomandă drept consilier onorific al premierului Ludovic Orban, DiscoverProject a solicitat informații Guvernului.

Cu privire la solicitarea dumneavoastră (…) vă comunicăm persoana la care faceți referire în solicitare (n.r. Bogdan Micu) nu a făcut și nu face parte în prezent din echipa de consilieri din structura Guvernului (personali/onorifici) a prim-ministrului Ludovic Orban și nu desfășoară raporturi contractuale cu Secretariatul General al Guvernului”, se arată în răspunsul oferit de Guvern redacției DiscoverProject.

Într-o postare publică din 20 martie 2020, în plină stare de urgență, Bogdan Micu susținea că a avut norocul să ajungă la premierul Orban printr-o recomandare iar premierul l-a trimis la UNIFARM: ”Atunci m-am mobilizat, și, de acasă, am început să mă implic tot mai mult în achiziționarea de echipamente care să ajungă spitalelor. Am experiență și relații să fac asta. Am avut norocul să ajung la Primul Ministru printr-o recomandare. Acesta m-a deferit Companiei Naționale strategice UNIFARM, cu care lucrez acum și îi ajut. De luni 16.03 statul a capitalizat foarte repede Compania de Stat ( în doar 12 ore) cu peste 100 milioane de euro și a capacitat-o să se ocupe de problemă. Respect pentru rapiditate! ”.

Victor Costache, fostul ministru al sănătății, când Micu a ajuns consilier la Unifarm, susține că nu îl cunoaște pe Bogdan Micu și nici cum a ajuns acesta să ofere consultanță pe achiziții companiei de stat Unifarm.

Într-un răspuns pentru DiscoverProjec, departamentul de presă al Ministerul Sănătății nu lămurește exact cum a ajuns Micu consilier al UNIFARM pe probleme de achiziții de echipamente medicale dar anunța, înaintea anunțului DNA legat de punerea sub acuzare a șefului UNIFARM, că va demara ă analiză la nivelul acestei companii :” Având în vedere solicitarea dumneavoastră transmisă Ministerului Sănătăţii, vă comunicăm că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544 / 2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, aceasta a fost direcţionată către S.C. UNIFARM S.A., în vederea analizei aspectelor semnalate şi a identificării modalităţilor legale de soluţionare.
Concluziile analizei vă vor fi comunicate de către reprezentanţii S.C. UNIFARM S.A.”.

Cu alte cuvinte, Ministerul Sănătății îl punea pe șeful pus a doua zi sub acuzare de DNA să analizeze ce-i cu achizițiile suspecte pentru care a și ajuns sub control judiciar.

În perioada stării de urgență, pe culoarele guvernului a circulat cu insistență un proiect de act normativ prin care era oferită pur și simplu o impunitate totală tuturor celor care s-au ocupat de achiziții din partea statului pentru combaterea pandemiei de coronavirus.

Mihai Drăgan, purtătorul de cuvânt al Ministerului Mediului, un alt minister unde Micu susține că este consilier, ne-a pus la dispoziție, cu ceva dificultate, o declarație de avere și de interese actualizate pe 2020 ale lui Bogdan Micu.

Drăgan susține că actualul ministru al mediului l-a preluat pe Micu de la fostul ministru al mediului din vremea cabinetului Cioloș: ”Bogdan Micu s-a ocupat in 2016 de implementarea inspectorul pădurii, în guvernarea tehnocrată. Când a preluat actualul ministru mandatul, a anunțat că are ca prioritate finalizarea noului SUMAL, care trebuia să fie gata de 2 ani și a tot fost amânată de fosta guvernare. Și a fost cooptat el ca să se ocupe strict de coordonarea dezvoltării noului SUMAL. Cum a ajuns în discuție nu aș ști să-ți spun”.

Bogdan Micu a fost unul dintre consilierii fostului premier Dacian Cioloș iar din poziția lui de activist de mediu a fost cel care a inițiat proiectul Inspectorul Pădurii pe când era consilier al ministrului mediului din 2017, Cristiana Pașca Palmer.

Conform declarației sale de avere din 2020, Micu i-a închiriat un imobil în Zalău lui Dacian Cioloș, președintele partidului PLUS și a grupului Renew Europe, al treilea mare grup din Parlamentul European, pentru suma anuală de circa 250 Euro.

Conform aceleiași declarații de avere, Micu a sponsorizat în 2019 PLUS cu 84.000 de dolari fiind unul dintre cei mai importanți sponsori ai acestui partid.

Dator vândut chinezilor

Bogdan Micu este asociat împreună cu mama sa într-un număr de peste 30 de companii al cărui obiect de activitate este, în principal, legat de producția de energia solară însă doar câteva dintre acestea au activitate, cifre de afaceri, angajați și profituri.

Restul au fost dizolvate din lipsă de activitate.

Conform site-ului www.e-licitatie.ro , în 2014 una din firmele sale Alpin Solar SA a câștigat alături de o companie a sindicaliștilor din energie, Filiala de întreținere și servicii energetice Electric Serv SA un proiect de 24 milioane de lei pentru construcția unei centrale solare în Roșiorii de Vede, județul Teleorman.

Micu mai menționează în declarația lui de avere și din 2017 și din 2020 o datorie de 5,2 milioane euro către compania germană S.A.G. Solar Development & Construction Gmbh. Compania germană, intrată în insolvență, a fost preluată în 2014 de către subsidiara germană a firmei chineze Shunfeng International Clean Energy Limited.

Aceasta din urmă este deținută de cel de-al 172-lea cel mai bogat om de afaceri din China, Chen Kin Ming, cunoscut și ca Zheng Jianming, etichetat drept împăratul energiei solare din China, liderul mondial în producția de panouri solare.  

Compania a avut în 2019 o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de dolari, vânzându-și 99,6% din producția de panouri solare în China comunistă.

Micu mai deține acțiuni la o firmă înregistrată în Germania cu același nume, Alpin Sun Gmbh, care susține că are investiții în câteva parcuri solare din SUA și Chile.

Conform declarației sale de avere din 2017, Bogdan Micu a vândut două terenuri intravilane în comuna Sânpetru din Brașov cu 4,5 milioane lei (1 milion Euro) firmei Compania cinci stele SRL deținută de Pop Alexandru și fiul acestuia, Pop Liviu Alexandru.

Pop Alexandru este consilier ALDE în consiliul local al Primăriei Sânpetru.

Alte firme deținute de Bogdan Micu au în acționariat firme întregistrate formal în Germania însă acestea depind de producția de panouri solare din China care este lider mondial în acest domeniu unde furnizează produse cu un preț în medie cu 30% mai mici.

După izbucnirea pandemiei cu coronavirus, liderii UE și ai SUA au exprimat serioase îngrijorări legate de dependența celor două zone de echipamentele medicale produse aproape exclusiv în China.

Update: Drept la replică

DiscoverProject publică dreptul la replică transmis de dl. Bogdan Micu, deși acesta insistă fals că nu a fost contactat înainte de publicarea textului “Consilierul-fantomă”. I-am prezentat deja dovezi clare în acest sens. La finalul dreptului la replică, pentru corecta informare a publicului, publicăm punctual precizările noastre la tentativa de victimizare a domnului Micu:

„Buna ziua

In comformitate cu prevederile legale va cerem in mod formal sa publicati dreptul la replica in cadrul articolului dumneavoastra care se gaseste aici:

Si sa introduceti textul de mai jos. 

De asemenea acest mail este o notificate oficiala de anunt prealabil de chemare in judecata pentru calomnie si afirmatii mincinoase. 

Vom cauta atat repararea imaginii cat si obtinerea de daune banesti substantiale indata ce vom termina evaluarea pagubelor generate de dumneavoastra. 

De asemenea vom depune si o plangere penala pe numele jurnalistului in cauza.  

Textul replicii:

#Dreptul la #Replica, – comform legii si deontologiei profesionale cer editorului sa publice acest continut in continuarea articolului sau.

Mai multe persone m-au rugat sa public acest drept la replica. Ca sa nu lasam jurnalismul de felul asta sa devina norma.

In legatura cu articolul publicat pe discoverproject. ro si preluat de altii.

In primul rand mie nu mi s-a cerut parerea legata de informatiile publicate in acel articol. 

In al doilea rand informatiile precizate in articol sunt eronate, scoase din context si inexacte si dezinformeaza opinia publica.

Sa luam cateva exemple:

1. Nu am fost niciodata consilierul domnului director Adrian Ionel. Am fost voluntar cu contract de voluntariat la Unifarm pe perioada scurta. Eu m-am oferit ca sa ajut. Si o sa o fac oriunde e nevoie daca e pt tara mea.

2. „Până la 35 de ani, Micu a colecționat companii. A fost implicat în aproape 30 de afaceri, unele cu probleme financiare”

Gresit. Nu am colectionat afaceri. Sunt antreprenor de 15 ani si am facut cateva afaceri. Nici una cu probleme financiare. Cele 30 companii la care se face referire sunt SPVs – sau Special Purpose Vehicles. Un instrument prin care dezvolti un proiect de sine statator ca subsidiara si apoi daca e de succes investesti in el. Dar nu are activitate de sine statatoare sau angajati sau asseturi. 

3. Se precizeaza ca nu as fi dorit sa raspund unor intrebari. Dar nu mi s-au adresat acele intrebari. Tot articolul o lista de presupuneri alese sa dea bine si fara nici un fact check. 

4. Se spune ca as fi „consilier fantoma” pentru ca ” nu am raspuns la intrebari” desi nu numai ca am raspuns dea lungu timpului la diferite interviuri, dar am fost chiar foarte public cu pozitiile mele si pozitia de consilier, am promovat voluntariatul la minister si am fost la multe interviuri publice. 

5. Sustin ca as fi „Dator vandut chinezilor”. Dar nu sunt dator nimanui. Ba chiar mai mult unul din motivele pentru care am avut curaj sa ma implic in viata publica este pentru ca am o situatie financiara destul de buna incat sa ma faca incoruptibil in sistemul asta presarati de corupti. 

6. Sustine autorul articolului ca as avea o datorie de 5,2 Milioane de euro la niste chinezi. Asta este o mega dezinformare. Ei au interpretat ca un credit furnizor al unei firme unde sunt actionar minoritar – acordat pe termen lung in baza unor intelegeri contractuale ( producatorii au dat in rate panouri solare) ar fi o datorie a asociatului. Si daca nu ai facut in viata ta o boaba de contabilitate poti sa iti dai seama ca un credit furnizor al unei firme nu are nimic de a face cu datoria unui asociat. 

7. Tranzactia cu Turcia despre care se face referire imi este total straina Nu stiu cine a facut-o, ce parti au fost implicate si ce obiect sau pret a avut. Asa cum nu stiu nimic despre ce a mai facut Unifarm sau directorul ei. 

8. Furnizorii pe care ii stiu eu au fost din Korea, Olanda si Romania si tranzactiile au fost direct facute de Unifarm. Nu am gestionat China. 

9. Unifarm a facut sute de achizitii de care habar nu am, nu le stiu conditiile si nici nu mi le-au aratat niciodata. Eu am stiinta si am ajutat la 3-4, si alea facute direct de Unifarm.

Bun. Si atunci de unde acest articolul?

Pai. De fapt. Exact astazi( data publicarii articolului) se decide soarta HGului pe Sumal. Si acolo se decide transparenta care va fi in Inspectorul Padurii( proiectul promovat de mine). Ori tocmai eu am fost cel care a luptat cu toata lumea din industrie si din minister sa se mentina si sa se imbunatateasca transparenta in inspectorul padurii.Si am deranjat pe semne multe interese.

Am primit o serie de amenintari, inclusiv de la persoane ca si Catalin Tobescu(NostraSilva) care reprezinta interesele industriei, care de fata cu ministru acum 5 zile mi-a zis ” Tu esti de vina pentru ca ai publica informatii pe inspectorul padurii in 2016 si o sa vezi ce o sa patesti!” De fata cu vre-o 6 oameni cel putin. El fiind total opus transparentizarii. 

Si acum exact el promoveaza articolul cu pricina cu ideea ” vedeti ce v-am zis eu cine este acest consilier care cere transparenta”.

Dar mesajul meu pentru ei. 

Daca mai vine o criza – eu tot o sa ma stradui sa imi ajut tara. 

Si daca cetatenii vor fi pacaliti si se vor scoate informatii din inspectorulpadurii maine la HG, voi iesi in strada, si daca voi fi singur, si voi protesta pentru aceasta nedreptate in Piata Victoriei. Dar de mine nu scapati pana nu opriti taierile ilegale de padure!

Mit freundlichen Grüßen

Best regards

Bogdan Micu,

CEO/ Geschäftsführer

………………………………

Alpin Sun GmbH

Zum Wasserwerk 12 h
D-15537 Erkner (bei Berlin)
Mobil  :  US +1-888-980-1385

               EU  +40-730-119911

E-Mail: bogdan.micu@alpin-sun.de

Website: www.alpin-sun.de

  1. Articolele de presă privind achizițiile companiei de stat UNIFARM în perioada pandemiei cu virusul COVID 19, în care este nominalizat și citat dl. Bogdan Micu, îl prezintă drept consilier al companiei UNIFARM. Domnul Micu nu a respins această titulatură timp de trei luni, deși putea în acest interval de timp să precizeze public că are doar contract de voluntariat cu compania statului, așa cum susține abia acum, fără să prezinte și dovada.
  2. Domnia sa susține că nu a avut multe companii, pentru că, în fapt, ele ar fi simple SPV -Special Purpose Vehicles, adică vehicule speciale de investiții. Aceste “vehicule”,  sunt însă înregistrate în România ca societăți comerciale cu răspundere limitată (SRL), înregistrate, ca atare, la Oficiul Național al Comerțului din România.
  3. L-am contactat pe domnul Micu și telefonic, și pe adresa de de messenger de pe pagina personală de Facebook, unde domnia sa postează zilnic. I-am transmis întrebările cu o săptămână înainte de publicarea articolului. L-am întrebat astfel despre activitatea domniei sale la compania UNIFARM, dar nu a răspuns. Puteți urmări la începutul emisiunii “Jocuri de Putere” (din 24.06.2020) de la RealitateaPlus reacția domnului Bogdan Micu, când i-am prezentat dovezile că a fost contactat de redacția DiscoverProject. Cu toate acestea, continuă să insiste că nu a fost contactat.
  4. L-am numit pe Bogdan Micu ca fiind “consilierul fantomă” și pentru nu este de găsit nicăieri, nici la alte minister unde este consilier de mai mulți ani. Dl. Bogdan Micu nu are o adresă de email oficială la Ministerul Mediului, unde susține că este consilier. Ne-a transmis dreptul la replică de pe adresa uneia dintre firmele sale.
  5. Dl. Bogdan Micu susține că nu este dator companiei deținute de un om de afaceri chinez, ci ar fi vorba de un credit-furnizor, trecut ca atare în declarația sa de avere, în calitate de consilier. Din declarația de avere nu reiese însă că ar fi vorba de un credit furnizor, ci de o datorie personală.
  6. 7.8.9. Multe achiziții UNIFARM, în timpul pandemiei, au fost făcute din China, astfel că datoriile unui consilier/voluntar al companiei statului dator către o companie chineză reprezintă în opinia noastră, ca jurnaliști, o informație de interes public. Oficialii UNIFARM au refuzat să pună la dispoziția redacției DiscoverProject lista cu echipamentele medicale achiziționate, valoarea acestora și procedura prin care au fost cumpărate. Nici Bogdan Micu nu a oferit informații când a fost întrebat de redacția DiscoverProject despre achizițiile pe care le-a consiliat.

Articolul DiscoverProject despre Bogdan Micu a fost publicat după ce DNA a început ancheta penală împotriva lui Adrian Ionel, directorul general al UNIFARM, acuzat că a cerut o mită de 760.000 de Euro pentru a acorda unei firme un contract de echipamente medicale. Acesta este contextul în care a apărut articolul. DiscoverProject documenta deja subiectul achizițiilor publice, complet netransparente, făcute de o companie a statului român. Tentativa de victimizare a domnulului Bogdan Micu și informațiile false pe care le tot promovează trebuie susținute de domnia sa cu probe. Calitatea sa de inițiator al Inspectorului Pădurilor a fost menționată în articol pentru a explica experiența domniei sale.