AFACEREA TRAMVAIELOR. CU SAU FĂRĂ CHINEZI?

8 martie 2021

Stelian Negrea

Update: Fostul ministru al Justiției, Tudor Chiuariu, a trimis o notificare redacției DiscoverProject prin care solicită să-i fie retras numele său și al soției sale, Roxana Chiuariu, din ancheta „Afacerea tramvaielor. Cu sau fără Chinezi” deoarece aceasta ar conține informații false, calomniatoare care îi încalcă dreptul la propria imagine și și la viață privată și care sunt de natură să le aducă grave prejudicii.

notificare Chiuariu_Discoverproject_notificare

Primăria Capitalei și o asociere româno-chineză au astăzi o ultimă întâlnire pe marginea semnării contractului achiziției celor 100 de tramvaie pentru București.

 Mâine se pregătesc să semneze contractul.

 Chiar cu o zi înaintea ședinței de guvern în care premierul Florin Câțu a anunțat că va fi aprobat un proiect de lege prin care companiilor din China le va fi interzis să mai participe la licitațiile de infrastructură.

 DiscoverProject vă prezintă propunerea legislativă prin care Ministerul Transporturilor vrea să interzică companiilor chinezești să mai participe la proiectele de infrastructură.

 În același timp, culisele achiziției tramvaielor dezvăluie conexiuni penale în lupta pentru contractul de peste 160 de milioane de euro (846 milioane lei), bani europeni. 

 Personajele principale

 Valer Blidar: Este proprietarul Astra Vagoane Călători, compania care a câștigat, în instanță, licitația pentru tramvaie. Blidar l-a avut ca partener discret în banca lui pe afaceristul de origine iordaniană Fathi Taher, vechi colaborator al lui Viorel Hrebenciuc, păpușarul șef al PSD. Fiica lui Blidar este colegă cu fiul lui Hrebenciuc în conducerea cele mai cunoscute asociații a economiștilor din țară.

CRRC Qingdao Sifang Co Ltd: este o filială a China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) o companie de stat chineză care construiește, internaționalizează, dobândește tehnologii străine, și colectează date globale în colaborare atât cu Partidul Comunist Chinez cât și cu actori militari din China.

De asemenea, CRRC colaborează activ cu Huawei, companie supusă sancțiunilor SUA pentru că spionează pentru China, prin conectarea infrastructurii feroviare la rețeaua de tehnologia informației aparținând Huawei.

Compania chineză și Blidar au participat la numeroase licitații în ultimii ani. Cea mai mare și pe care sunt foarte aproape să o câștige:  40 de trenuri de 3,7 miliarde de lei tot pentru CFR Călători tot din fonduri europene.

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC): Este o instituție a statului român unde sunt contestate rezultatele licitațiilor pe bani publici. CNSC a întors, prin decizii proprii, ambele licitații câștigate de Blidar și compania de stat chineză: atât cea pentru tramvaie pentru București cât și cea pentru trenuri pentru CFR Călători.

 Roxana Chiuariu: Judecător la Curtea de Apel București și președintele completului care a întors decizia inițială a Primăriei Capitalei în privința cîștigătorului licitației pentru tramvaie. Este soția fostului ministru al justiției, liberalul Tudor Chiuariu, anchetat și judecat alături de Viorel Hrebenciuc pentru corupție în cea mai mare retrocedare de păduri din România.

Hazem Kansou: Este fostul director al  Societății de Transport București (STB), numit la conducerea companiei publice de administrația Gabriela Firea, veche cunoștință a lui Viorel Hrebenciuc. Kansou este ginerele lui Ion Stan, administrator constant în ultimele două decenii în companiile lui Fathi Taher, inclusiv în fabrica de locomotive Electroputere Craiova.

Alexandru Noapteș și Liviu Pescărașu. Foști directori ai CFR Călători. Sub mandatul lor, compania Astra Vagoane Călători, controlată de Valer Blidar, a obținut cele mai mari contracte publice. Noapteș a fost, până în acest an, cuscrul lui Viorel Hrebenciuc, iar Pescărușu, este de trei ani angajatul lui Blidar.

 

Câte date poate strânge un tramvai hoinar prin București și în cât timp le poate trimite în China?

Trei zile de foc

 Soarta contractului pentru achiziția de tramvaie de către PMB și implicarea companiilor chinezești pe piața românească depinde de ceea ce se întâmplă în următoarele trei zile.

Astăzi, pe 8 martie, Nicușor Dan a anunțat o întâlnire cu consorțiul româno-chinez pentru a discuta pe marginea problemelor din contract: renegocierea prețurilor de achiziție deoarece procedura de atribuire a fost demarată în 2018.

Mâine pe 9 martie, surse multiple au declarat pentru DiscoverProject, că Valer Blidar împreună cu partenerii săi din China se pregătește să semneze, după mai bine de trei luni de așteptare, contractul cu PMB.

Pe 10 martie, premierul Florin Câțu a anunțat că Guvernul va adopta un proiect de ordonanță de urgență prin care companiile din China nu vor mai avea posibilitatea să participe la licitațiile guvernamentale pe proiecte de infrastructură.

 

Cum vrea Guvernul să interzică companiile chinezești

Compania Națională de Infrastructură Rutieră (CNAIR) vrea să scape de companiile chinezești de la licitațiile de miliarde de euro pe care le organizează. A cerut un punct de vedere de la Comisia Europeană iar oficialii Ministerului Transporturilor au avansat propuneri de modificări ale legii achizițiilor publice.

Situația este cauzată de agresivitatea acestor companii dar și de faptul că statele din care vin aceste companii nu permit companiilor din UE să participe la licitații publice făcute pe banii publici din China.(vezi nota înaintată de CNAIR oficialilor europeni CNAIR scrisoare UE interzicere companii China).

Oficialii Ministerului Transporturilor, în subordinea căruia se află CNAIR, au venit cu o propunere de modificare a legislației achizițiilor publice pentru a elimina de la licitații firmele chinezești.

Prima propunere era mult mai drastică decât cea de-a doua și conținea chiar un articol tranzitoriu care să prevadă “excluderea/pierderea deptului de a participa al operatorilor economici (din țările terțe non-UE de tipul China sau Turcia) pentru procedurile aflate în curs la data prezentei. Prevederile prezentului act normativ se aplică inclusiv procedurilor de achiziții publice în desfășurare“.(vezi  cele două propuneri de act normativ ale Ministerului Transporturilor propunerea interzicere companii China varianta 1 propunerea interzicere companii China varianta 2).

Demersul CNAIR a stârnit conflicte între instituțiile guvernamentale și un răspuns cu două tăișuri al Comisiei Europene, nefiind prea clar în ce condiții pot fi eliminate companiile chinezești. (vezi poziția Autorității Naționale pentru Achiziții Publice ANAP raspuns interzicere companii din China ).

Oficialii europeni au recomandat inserarea unor excepții fără să le menționeze explicit.

Cu toate acestea, premierul Câțu a anunțat că, în ședința de guvern din această săptămână, va apărea actul normativ prin care vor fi interzise firmele chinezești. Deși nu este clar cum va arăta acest act normativ, surse guvernamentale au declarat pentru DiscoverProject că este posibil ca aria contractelor, la care firmele chinezești nu vor mai putea participa, să se extindă dincolo strict de proiectele de infrastructură ale CNAIR.

Inițiativa de eliminare a companiilor chinezești de la licitațiile pe bani publici vine pe fondul unui intens război comercial între SUA, în principal, și companiile chinezești din domeniul tehnologiei acuzate că spionează în numele statului chinez țările cărora le livrează echipamente.

În ultimul an, actualul guvern al României a eliminat o companie chinezească din proiectul construcției reactoarelor 3 și 4 de la Cernavodă, fiind semnat un memorandum cu guvernul SUA pentru această investiție estimată la 7 miliarde de dolari.

Un traseu similar a avut și licitația pentru 5G: România a semnat un memorandum cu SUA pentru eliminarea companiei chinezești Huawei.

CRRC, aservită statului chinez

Conform unui raport din 2019 al companiei de cercetare Radarlock – „Demersurile pentru dominație pe piața globală de material rulant întreprinse de CRRC și Beijing„ –  sistemul chinezesc clasifică CRRC ca fiind o „entitate privată aservită Ministerului Căilor Ferate.”

Cincizeci și trei la sută din acțiunile societății sunt deținute de China Railway and Rolling Stock Group Corporation – o companie de holding, aflată în proprietatea integrală a Comisiei de Supraveghere și Gestiune a Activelor de Stat (SASAC) din China, comisie a Consiliului de Stat din China. Adică CRRC în fapt este o companie de stat.

CRRC s-a format în anul 2015, din fuziunea instrumentată de Comisia de Supraveghere și Gestiune a Activelor de Stat (SASAC) a Consiliului de Stat din China dintre China North Locomotive and Rolling Stock (CNR) Corporation și China South Locomotive and Rolling Stock (CSR) Corporation – două societăți deținute de stat și care au apărut, chiar ele, din China National Railway Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation (LORINC), în 2008 și, respectiv, 2007.

CRRC își extinde prezența globală – internaționalizează, dobândește tehnologii străine și colectează date globale – de comun acord nu doar cu  Partidul Comunist Chinez, dar și cu actori militari.

Raportul anual al CRRC declară explicit susținerea acesteia față de strategia de fuziune militar-civilă (MCF) a Beijingului: „Vom implementa strategia de dezvoltare prin fuziune militar-civilă și vom extinde aplicarea tehnologiilor și produselor,”declară societatea, pe lângă angajamentele față de „O centură, un drum„ (OBOR), „Fabricat în China 2025„, ambițiile Beijingului de a deveni o „Mare Putere Producătoare,” programul „Internet+„ care stă la baza sistemului social de creditare, și „Răspândirea.”

Conform raportului RadarLock, CRRC colaborează cu alți actori militari, mai puțin vizibili, pe care Statele Unite i-a etichetat deja drept jucători prădători sau amenințări la adresa siguranței naționale. Spre exemplu, CRRC colaborează activ cu Huawei, conectând infrastructura fizică feroviară la rețelele de tehnologia informației aparținând Huawei, în căutarea „Internetului Obiectelor cu caracteristici chinezești” asociat Guvernului.” Aceste legături nu sunt accidentale. CRRC este foarte clar în mandatul său, că obligația sa principală este față de Statul Chinez. Natura și situația personalului companiei dezvăluie legături puternice cu Partidul Comunist Chinez. „Majoritatea directorilor sunt numiți direct în scop politic.” Executivul de la CRRC poartă pălării duble, ca lideri corporativi, dar și ai Partidului. (citește aici varianta integrală a raportului Radarlock despre compania chineză CRRC Raderlock-CRRC-Report-October-2019).

 

O licitație controversată.

Pe 24 iunie 2020, Curtea de Apel București a tranșat câștigătorul licitației pentru cele 100 de tramvaie, după aproape doi ani de la începerea procedurii de achiziție. Oferta companiei turce Durmazlar Makina, declarată inițial câștigătoare de Primăria București a fost descalificată de instanță, pentru că nu a respectat termenele pentru depunerea graficului de livrare a tramvaielor. Ca urmare, Astra Vagoane Călători, singurul competitor al turcilor, a urcat pe primul loc.

Din competiție s-au retras, încă de la început, alte companii europene, ca de exemplu Alstom, reclamând modul defectuos în care era organizată licitația.

Achiziția tramvaielor, în valoare de aproape 845 de milioane de lei (peste 160 de milioane de euro, bani europeni) este finanțată din prin Programul Operațional Regional. Banii trebuie folosiți însă corect și transparent până la finalul anului 2021, altfel finanțarea europeană riscă să fie pierdută.

Astra Vagoane Călători SA, controlată de afaceristul arădean Valer Blidar, a participat la licitație ca lider al unei asocieri cu compania chineză, CRRC Qingdao Sifang Co Ltd, cu care a făcut echipă în ultimii ani pentru obținerea altor contracte publice.

După ce Primăria București a declarat câștigătoare compania turcă, Astra Vagoane a contestat oferta turcilor, motivând că n-a respectat mai multe criterii – cheie stabilite de comisia de licitație, printre care și nedepunerea în termen a unui grafic de livrare a tramvaielor.

Blidar a reclamat mai întâi problemele la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), iar apoi a contestat și această decizie la Curtea de Apel București. În final, judecătorii au hotărât că turcii nu au anexat la ofertă și graficul de livrare, conform procedurii, astfel că oferta lor este neconformă.

  • În mod bizar, CNSC a obligat recent Autoritatea pentru Reformă Feroviară (AFR) să întoarcă rezultatul licitației pentru achiziția de către CFR Călători a 20 de trenuri regionale (cu posibilitatea dublării contractului) în valoare de 1,31 miliarde lei tot din fonduri europene (3,71 miliarde lei la o comandă de 40 de trenuri).
  • CNSC a obligat AFR să semneze tot cu compania de stat chineză care a participat tot împreună cu Asta Vagoane Arad. Practic, prin mai multe decizii din ani diferiți, CNSC decide în favoarea consorțiului româno-chinez în privința celei mai mari achiziții făcute de CFR Călători.

În schimb, Primăria Capitalei s-a apărat susținând, în timpul procesului, că turcii își asumaseră în anexe livrarea a 55 de tramvaie în primul an, față de 37 cât declarase Astra Vagoane Arad.

Completul de judecată a concluzionat însă că graficul a fost depus ulterior de compania turcă, după solicitarea de clarificări, astfel că nu poate fi declarată conformă oferta lor:  “Așadar, cum graficul de livrare a lipsit în integralitatea sa din procedura tehnică prezentată de ofertantul câștigător, autoritatea contractantă nu avea dreptul de a accepta completarea propunerii tehnice, acest demers neregăsindu-se în niciuna din posibilitățile enumerate la articolul mai sus citat. Lipsa graficului de livrare nu poate fi asimilată unei abateri tehnice minore și nici unui viciu de forme (…)”, se arată în decizia Curții de Apel din 24 iunie 2020.

Instanța a concluzionat că prin acceptarea ulterioară a graficului de livrare se încalcă practic normele legale, care stipulează că: ”Autoritatea contractantă nu are dreptul ca prin clarificările/completările solicitate să determine apariția unui avantaj evident în favoarea unui ofertant/candidat”.

Rămâne totuși un semn de întrebare faptul că președintele completului de judecători care a analizat dosarul licitației a rămas Roxana Chiuariu, în condițiile în care soțul său, Tudor Chiuariu, fostul ministru al Justiției, este conectat la gruparea care a beneficiat de decizia instanței.

 Oficialii guvernamentali, extrem de reținuți

Ministrul fondurilor europene, Cristian Ghinea, a refuzat orice comentariu pe marginea acestui contract finanțat prin fonduri europene, redirecționând întrebările DiscoverProject către Ministerul Dezvoltării.

Oficialii Ministerului Dezvoltării susțin că PMB nu a trimis nici un dosar de achiziție pentru tramvaie și că, în cazul unor nereguli, sunt posibile corecții financiare. “Procesul de evaluare și stabilire a ofertei câștigătoare este confidențial. Legal și procedural, autoritatea de management (n.r. Ministerul Dezvoltării) nu se poate procedural, autoritatea de management nu se poate pronunța asupra rezultatelor unei negocieri, înainte ca acestea să fie făcute publice. În cazul în care, în urma verificării dosarului de achiziție, sunt constatate încălcări ale prevederilor legislației privind achizițiile publice sunt aplicabile măsuri de reducere procentuală/corecție financiară asupra cheltuielilor efectuate în cadrul contractului respectiv”, se arata într-un răspuns pentru DiscoverProject semnat de directorul Direcției Generale Program Operațional Regional, Luiza Radu.

Domnia sa susține că PMB nu a transmis, până la această oră (.n.r. sfârșitul lunii ianuarie) nici un dosar de achiziție pentru un contract încheiat cu Astra Vagoane SA Arad care să aibă ca obiect achiziționarea de tramvaie: “Înainte de a depune o cerere de rambursare/plată beneficiarul unui contract de finanțare are obligația de a transmite către autoritatea de management dosarele de atribuire a contractelor de achiziție publică aferente cheltuielilor incluse în cerere. Acest dosar este verificat de serviciile de specialitate în cee ace privește respectarea prevederilor legislației privind achizițiile publice”

Umbra lui Hrebenciuc.

Roxana Chiuariu susține, în declarația de avere, că este parteneră în casa de avocatură „Chiuariu și Asociații”, condusă de soțul său, Tudor Chiuariu, acuzat și judecat de aproape cinci ani pentru trafic de influență, spălare de bani și aderare la un grup infracțional organizat. În 2019 a fost achitat de către Înalta Curte de Casație și Justiție.

În 2014, Chiuariu a fost condamnat la trei ani și jumătate cu suspendare în celebrul dosar Poșta Română.

Casa de avocatură a fost în centrul unui scandal de corupție în 2015, după ce semnase, cu trei ani mai devreme, un contract mascat de asistență juridică în valoare de 2,5 milioane de euro cu complicii lui Paltin Sturdza, care solicita recuperarea ilegală a 43 de mii de hectare de pădure, cea mai mare suprafață forestieră revendicată până acum.

Procurorii anticorupție au susținut, în actul de acuzare, că, în schimbul banilor, fostul ministru al Justiției și senator, Tudor Chiuariu, își trafica influența pe care o avea la nivel local și central.

În același dosar a fost arestat și influentul lider PSD, Viorel Hrebenciuc, pentru trafic de influență, spălare de bani și alte infracțiuni. Și fiul liderului PSD, Andrei Hrebenciuc, a fost plasat, în mai 2015, sub arest la domiciliu în același dosar, pentru complicitate la trafic de influență, spălare de bani și constituirea unui grup infracțional organizat.

Hrebenciuc Jr., profesor la ASE, este coleg cu Corina Mehedințu Blidar, fiica lui Valer Blidar, în conducerea Asociației Generale a Economiștilor din România – AGER, cea mai importantă organizație de profil din țară, care numără, printre alții, ultimii rectori ai Academiei de Studii Economice. http://www.asociatiaeconomistilor.ro/despre-conducere.php#

Valer Blidar a refuzat să răspundă întrebărilor DiscoverProject pe marginea colaborării cu compania de stat chineză și a modului în care cele două companii au câștigat contracte pe piața românească.

Alți profesori din ASE l-au ajutat pe Blidar să înființeze, în 2009, Banca Comercială Feroviară, pe care a vândut-o anul trecut către un antreprenor din IT.

Ca partener strategic în bancă, Blidar a cooptat încă de la început Atelierele CFR Grivița, o companie de tradiție în industria noastră de material rulant. Cumpărată de Asociația Salariaților, compania din Calea Griviței este controlată din umbră, potrivit presei financiare, de afaceristul iordanian Fathi Taher, implicat și în compania vecină GRIRO SA, fosta Grivița Roșie, dar și în fabrica de locomotive Electroputere Craiova.

Taher nu a negat public niciodată implicarea în Atelierele CFR, nici când această companie a fost anunțată că viitor sponsori al echipei de fotbal Rapid București, după ce iordanianul reușise să-și plaseze, în 2008, oamenii de încredere la conducerea clubului.

De mai bine de două decenii, Fathi Taher are o relație specială cu Viorel Hrebenciuc, care a fost, la începutul anilor 2000, și administrator în compania lui de asigurări AGI România.

Astra Vagoane Călători și Atelierele CFR mai au un numitor comun care a traversat ultimele trei decenii. Îl cheamă Alexandru Truță, fost administrator al Atelierele CFR încă din anul 1992, când întreprinderea a fost înființată ca societate pe acțiuni. A participat apoi la privatizarea companiei prin asociația salariaților și a fost printre cei care au primit acțiuni și ca administratori. Apoi, Truță a devenit unul dintre cei mai importanți oameni din grupul de afaceri controlat de Valer Blidar, proprietarul Astra Vagoane Călători.

 

Baronii CFR.

Primele contracte ale lui Blidar cu CFR Călători au început din 2006, când Liviu Cristian Pescărașu a devenit director general adjunct al CFR Călători. Directorul general era atunci Alexandru Noapteș, devenit ulterior cuscrul lui Viorel Hrebenciuc.

Apoi 4 martie 2009, Pescărașu l-a înlocuit pe Noapteș ca directorul general al CFR Călători. A rămas directorul companiei de stat până pe 9 august 2011, când a fost revocat din funcție din cauza unei licitații suspecte.  În acea perioadă, compania Astra Vagoane Călători a obținut cele mai mari contracte publice din istoria ei:

 

PRIMELE CINCI CONTRACTE CA VALOARE

 

Companie/instituție Valoare (lei)/obiect Data atribuirii
SNTFC CFR Călători 1.001.900.000

vagoane InterRegio

10 decembrie 2009
SNTFC CFR Călători 717.600.000

vagoane tren

6 august 2008
Consiliul Județean Cluj 170.170.000

achiziția a 22 de tramvaie

8 august 2018
Municipiul Oradea 74.400.000

10 tramvaie

3 septembrie 2018
Municipiul Arad 66.638.800

vagoane tramvai

30 mai 2019

 

Între iulie 2011- și octombrie 2016, Pescărașu a deținut mai multe funcții importante la CFR Călători. Ulterior, pe 21 iulie 2017, Astra Trans Carpatic, companie controlată de Valer Blidar, l-a angajat pe Liviu Pescărașu, ca manager general.

Relația dintre Pescărașu și Blidar s-a consolidat după 2004, când familia Blidar a preluat, de la CFR Călători, filiala Societatea de Întreținere și Reparații Vagoane – SIRV Caransebeș. Liviu Pescărașu era membru în consiliul de administrație al filialei Caransebeș încă de la înființarea ei -15 martie 1999.

Pe 22 februarie 2004, familia Blidar a achiziționat pachetul majoritar de acțiuni al Societății de Întreținere și Reparații Vagoane Caransebeș și l-a păstrat în conducere pe Pescărașu până când a devenit director general adjunct al CFR Călători.

 Omul de legătură.

Fostul primar general, Gabriela Firea, a reușit o mișcare suprinzătoare la începutul lui 2020, în februarie, când a reușit să obțină aprobarea bugetului pentru Capitală,  cu votul a doi consilieri generali PNL.

Cei doi consilieri generali, Hazem Kansou și Cristian Olteanu, au fost excluși apoi din PNL, conducerea partidului considerând votul lor pentru bugetul administrației Firea o trădare politică.  Ulterior, Kansou a fost numit de aceeași administrație Firea la conducerea Societății de Transport București (STB), beneficiara licitației pentru achiziția celor 100 de tramvaie.

Actualul primar al Bucureștiului, Nicușor Dan, a anulat în urmă cu o lună o altă licitație organizată direct de STB pentru achiziția de tramvaie: 100 de unități de 18 metri în valoare de  770 milioane lei. Cîștigătorul era tot o firmă românească: VFU Electroputere SA Pașcani deținută de omul de afaceri Gruia Stoica.

În mod bizar, tot CNSC a întors decizia primarului și l-a obligat să încheie contractul cu firma lui Gruia Stoica.

Kansou, 39 de ani, nu este străin de gruparea Taher-Hrebenciuc. Fostul liberal este ginerele și partenerul de afaceri al lui Ion Stan, administrator în principalele companii ale lui Fathi Taher în ultimii douăzeci de ani.

Ion Stan a gestionat, la începutul anilor 2000, și privatizarea companiilor de turism, sub mandatul de ministru al turismului al lui Dan Matei Agathon, al cărui consilier personal a fost. De altfel, familia Stan a fost mulți ani asociată cu fiica lui Dan Matei Agathon, fost partener de afaceri cu Viorel Hrebenciuc în compania Broker Grup.

 

CUMETRII

Hazem Kansou este, potrivit unor surse politice, finul deputatului PNL Glad Aurel Varga, care, la rândul său, este finul lui Gheorghe Falcă, fostul primar PDL al orașului Arad. Pe 30 mai 2019, în ultimele zile de mandate ale lui Falcă ca primar, compania lui Blidar, a obținut al cincilea contract public ca valoare. Hazem Kansou a candidat, la parlamentarele din 2020, pe listele pentru Senat al PSD, dar nu a prins un loc în Parlament.

 

 

CREDITE PREFERENȚIALE

Valer Blidar i-a recompensat în mai multe ocazii pe cei care i-au susținut afacerile din poziții publice, la fel ca în cazul fostului directorului CFR Călători, angajat apoi la una din companiile sale.

Constantin Dascălu a fost secretar de stat cinci ani,  în perioada 2005-2010, la Ministerul Transporturilor, exact perioada în care CFR Călători atribuia numeroase contracte către Astra Vagoane.

Pe 17 februarie 2015, compania familia Dascălu a primit un credit preferențial de la Banca Comercială Feroviară, controlată de Valer Blidar, pe o perioadă de zece ani. Valoarea împrumuturilor ar fi fost de aproape 700.000 de lei, potrivit datelor din bilanț, iar compania lui Dascălu a garantat creditul cu stocul de marfă. Compania RB Perfect Design, controlată de familia Dascălu, deschisese atunci un magazin pentru comercializarea de mobilier de lux în Capitală.

Banca Comercială Feroviară a fost în centrul unui alt scandal privind modul în care acordase un credit preferențial lui Adrian Crit, directorului RATB (actuala STB), regia care acordase contracte importante societății Astra Vagoane Călători.

Scandalul a ajuns și la tribuna Parlamentului, pe 7 mai 2013, după ce schema financiară fusese devoalată de presă. Deputatul PSD Marian Neacșu a acuzat atunci, într-o declarație politică, conducerea PD-L de corupție prin numirile făcute la companiile și regiile statului, dând ca exemplu și creditul preferențial:

Adrian Crit a fost numit la conducerea RATB în iunie 2010, după ce anterior fusese director tehnic la Registrul Auto Roman. El a avut un salariu de 4.785 de lei pe lună, a fost presedintele Organizatiei Oamenilor de Afaceri din cadrul Organizației PDL a sectorului 6. De numele lui Adrian Crit se leagă un contract dubios încheiat între RATB și Astra Vagoane Calatori, în valoare de 600 de milioane de euro, pentru construcția de tramvaie. Anterior semnarii contractului, Adrian Crit a luat un credit de 250 de mii de lei de la Banca Comerciala Feroviară, al cărei proprietar era Valer Blidar, care deținea în același timp și Astra Vagoane. Tot Valer Blidar a garantat cu un cont personal împrumutul directorului Adrian Crit”.

Fostul director RATB, Adrian Crit, a fost anchetat de DNA pentru această afacere, însă în 2016, dosarul a fost clasat.